Speerpunten

Hier werken wij hard aan.....

Kinderen leren op verschillende manieren. Daarom bieden wij verschillende activiteiten aan, waarbij kinderen op een andere manier kunnen leren. Koken één van die activiteiten. Wij hebben een prachtige keuken waar kinderen uit verschillende groepen onder leiding van een leerkracht kunnen koken. Hier leren ze verschillende gerechten en producten kennen. Daarbij proberen wij kinderen bewust te maken van het belang van gezonde voeding. Wanneer is een product gezond en hoe kun je er lekkere gerechten mee maken. Daarnaast doen wij jaarlijks mee aan het project Schoolfruit. Gedurende 20 weken ontvangen de kinderen drie dagen fruit. Op deze manier komen de kinderen in aanraking met verschillende bekende en onbekende soorten fruit.

Sinds 2019 hebben wij een samenwerking met van der Valk in Hurdegaryp. Binnen deze samenwerking ontwikkelen kinderen gezonde menu's die op de kindermenukaart van het restaurant komen te staan. Kinderen bedenken en bereiden het menu zelf. Dit doen zij in de keuken van het restaurant. Daarnaast krijgen de bovenbouwgroepen jaarlijks kookles van een kok in het restaurant. Een unieke ervaring, die kinderen inspireert.

Kinderen leren op school en thuis zichzelf en de wereld te ontdekken. Hierbij vinden wij het belangrijk dat zij kennis opdoen van de wereld. Door het aanbieden van verschillende thema's gedurende het jaar nemen we de kinderen mee in de wereld om hen heen. De thema's zijn schoolbreed, wat inhoudt dat in iedere groep aan hetzelfde thema wordt gewerkt. We openen en sluiten het thema met de hele school en waar mogelijk betrekken wij ouders daarbij. Kinderen krijgen gedurende het thema kennis aangereikt waar zij zelf mee aan de slag gaan. Ze starten zelf een onderzoek en leveren middels een presentatie een eindresultaat op. Op deze manier kunnen kinderen werken op basis van eigen interesse, maar leren ze ook van andere kinderen door het eindresultaat te presenteren.

Rekenen vinden wij een belangrijk vakgebied op de basisschool. Sinds dit schooljaar werken wij met een nieuwe methode, De Wereld in Getallen. Deze methode is gebaseerd op de nieuwste inzichten. Wij hebben er bewust voor gekozen om op papier te werken. Het is belangrijk dat kinderen rekenstrategieën leren en deze goed kunnen toepassen. Door dit op papier op te schrijven kunnen kinderen beter verwoorden wat zij doen en hoe zij tot een oplossing komen. We vullen de lessen aan met veel oefensoftware. De kinderen kunnen op een Chromebook werken aan hun eigen leerdoelen op het gebied van rekenen. Om meer kennis tot ons te nemen en deze methode goed te implementeren worden wij begeleid door een onderwijsadviseur. Dit is een mooi en waardevol traject waarbij wij allemaal veel leren. Wij hopen dit op een positieve wijze over te kunnen brengen op de kinderen, zodat zij zich binnen het rekenonderwijs kunnen ontwikkelen.